img
img
img
img
shape
shape

درباره مزایای سنگ نمک بیشتر بدانید.

درباره مزایای سنگ نمک بیشتر بدانید.

در همه جا دنیا نمک جزء ضروری برای پخت غذا است. چراکه طعم غذا را خوشمزه می کند و فواید دارویی زیادی دارد. جالب است بدانید که مصرف نمک خالص با چاقی مبارزه و فشار خون و التهاب را کنترل می کند. اگر تا الان اطلاعاتی در مورد مزایای سنگ نمک نداشته اید، مطالعه این مطلب می تواند کمک زیادی به شما در این زمینه کند. با ما همراه باشید!



شباهت ها و تفاوت های نمک معمولی و سنگ نمک



اگرچه هر دو دارای فرمول شیمیایی NaCl (کلرید سدیم) هستند و در اکثر نقاط جهان یافت می شوند، اما اصولا نمک معمولی با نام های نمک خوراکی یا نمک سفید ذکر می شود و سنگ نمک به عنوان نمک هیمالیا، نمک صورتی، سِندها نمک (یک نام هندی) یا هالیت شناخته می شود.



نمک معمولی نوعی نمک تصفیه شده است که با افزودن ماده ید، به شکل نمک یددار فرآوری می شود. درحالی که سنگ نمک به طور طبیعی بدون هیچ فرآوری عرضه می شود.



نمک معمولی به طور گسترده برای پخت وپز استفاده می شود و یکی از منابع غنی ید است. به همین دلیل، مصرف آن برای افراد مبتلا به کمبود ید و زنان در دوران بارداری مفید است. درحالی که سنگ نمک اغلب برای اهداف مختلفی مانند ذوب کردن برف و یخ جاده ها و سطوح بتنی در طول زمستان استفاده می شود.



سنگ نمک صورتی



رنگ سنگ نمک معمولا سفید مایل به صورتی است. البته بسته به میزان ناخالصی ها ممکن است در رنگ های آبی، قرمز، نارنجی، خاکستری یا زرد نیز یافت شود.



ارزش غذایی سنگ نمک



یکی از مزایای سنگ نمک، ارزش غذایی بالای آن است. به طوری که 100 گرم از آن حاوی مواد مغذی زیر است:




  • 758 میلی گرم سدیم

  • 8 میلی گرم پتاسیم

  • 02 درصد نیاز روزانه بدن به کلسیم

  • 1 درصد نیاز روزانه بدن به آهن

  • انواع ویتامین ها



چندین نمونه از مزایای سنگ نمک



سنگ نمک علیرغم اینکه ید نسبتا کمی دارد، اما دارای خواص مفیدی است و همین مساله آن را برای مصرف روزانه مناسب می کند. بهتر است بدانید که در طول استخراج و فرآوری سنگ نمک از هیچ گونه مواد شیمیایی استفاده نمی شود. به همین دلیل، سیستم گوارش را تقویت می کند و یک داروی طبیعی برای کسانی است که کم اشتها هستند.



البته معایب آن نیز در صورت مصرف زیاد قابل توجه است. در ادامه به مزایای سنگ نمک و معایب آن اشاره خواهیم کرد.



سنگ نمک برای پوست



1. سنگ نمک به حفظ سلامت پوست کمک می کند



یکی از مزایای سنگ نمک، سم زدایی و پاکسازی پوست هستند. اصولا تجمع سلول های مرده روی پوست باعث کاهش رطوبت آن می شود. سنگ نمک این سلول ها را لایه برداری می کند و به همین دلیل به حفظ درخشش و جوانی پوست کمک می کند.



معمولا از طریق ماساژ منظم با سنگ هیمالیا لایه های پوست جوان سازی می شوند، گردش خون تقویت می شود و مواد مغذی به سلول های پوست می رسند.



2. سنگ نمک موها را سالم نگه می دارد



سنگ نمک عنصر کلیدی برای حفظ سلامت مو و پوست سر است. تمیز کردن پوست سر با آن کمک می کند تا سلول های مرده ازبین رفته و با تقویت موها و کاهش چربی سر، آلودگی ها تمیز شوند. می توانید سنگ نمک را با هر محصول شوینده مانند شامپو مخلوط کنید و از فواید آن بهره مند شوید. سنگ نمک یک نرم کننده طبیعی مو است که از ریزش و شکستگی موهای شما جلوگیری می کند.



3. نمک هیمالیا متابولیسم بدن را بهبود می بخشد



سنگ نمک حاوی چندین ماده معدنی طبیعی است. به همین دلیل مصرف منظم آن روی افزایش متابولیسم و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر است. وجود پتاسیم زیاد در آن به حفظ تعادل الکترولیتی و کاهش نوسانات فشار خون کمک می کند.



4. سنگ نمک زردی ناخن ها را کاهش می دهد



بیماری یرقان رنگ پوست، چشم ها و ناخن ها را زرد می کند. در صورت عدم درمان به موقع ممکن است بقیه نواحی بدن نیز درگیر شوند. مزایای سنگ نمک کمک می کند تا بعد از کمی ماساژ با آن درخشندگی و شادابی ناخن ها بازگشته و زردی از بین برود.



5. سنگ نمک به مبارزه با مشکلات تنفسی کمک می کند



افراد مبتلا به التهاب سینوس، میگرن و سایر بیماری های تنفسی می توانند از مزایای سنگ نمک بهره مند شوند. اگر به ورم لوزه، سرفه خشک مزمن یا التهاب گلو مبتلا هستید، غرغره منظم با نمک هیمالیا راحت ترین و مقرون به صرفه ترین راه حل برای رفع این مشکلات است. اگر از برونشیت و آسم رنج می برید، بخور محلول سنگ نمک و آب را استنشاق کنید.



6. سنگ نمک در کنترل استرس موثر است



استرس و اضطراب خطرناک ترین بیماری های روحی هستند که به هر دلیلی می توانند در هر زمانی بروز کنند. به گفته محققان، نمک هیمالیا یک درمان عالی برای رفع اضطراب و افسردگی است، زیرا ذهن را آرام و متابولیسم بدن را بازیابی می کند.



با مصرف روزانه محلول سنگ نمک با آب ولرم می توانید با استرس و علائم افسردگی مقابله کنید. حتی می توانید مدتی را در یک جکوزی پر از آب حاوی سنگ نمک بگذرانید.



معایب سنگ نمک



در کنار مزایای سنگ نمک، لازم است از معایب آن نیز آگاه شوید. زیرا سنگ نمک در زمین ها و مناطق باز وجود دارد و احتمال آلودگی آن به سموم مضر زیاد است. در ادامه به جزئیات این مساله اشاره خواهیم کرد.



1. سنگ نمک حاوی ناخالصی است



اصولا ذخایر نمک هیمالیا در مناطق باز و رشته کوه ها یافت می شوند. مناطقی که تحت تأثیر انواع آلودگی مانند گازهای خطرناک هستند که از طریق زباله های صنعتی و خودروها آزاد می شوند. این آلودگی ها در قالب گازها و ذرات روی سنگ ها و دشت های نمکی رسوب می کنند.



هنگامی که سنگ نمک از چنین مناطقی استخراج می شود، مشخص نیست که چه مقدار ناخالصی و با چه نسبتی در آن وجود دارد.



2. استفاده بیش ازحد از سنگ نمک می تواند منجر به مرگ شود



اگرچه مزایای سنگ نمک قابل توجه است اما مصرف بیش ازحد آن اصلا توصیه نمی شود. در واقع شما اجازه ندارید روزانه بیش از 6 گرم از آن را مصرف کنید.



ازآنجایی که سنگ نمک سرشار از سدیم است، مصرف زیاد آن می تواند برای سلامتی خطرناک باشد. اگر فشار خون بالا دارید، باید از مصرف غیرنرمال سنگ نمک خودداری کنید.



3. سنگ نمک برای حیوانات خانگی خطرناک است



اغلب حیوانات خانگی در اثر تماس با سنگ نمک، به خصوص هنگام لیس زدن پنجه های خود، به اختلالاتی مانند اسهال، خستگی، افزایش ترشح آب دهان، بی حسی، استفراغ و تشنج مبتلا می شوند. اصولا این مشکل با عنوان مسمومیت با سدیم شناخته می شود. قابل ذکر است که تماس زیاد پوست انسان یا حیوان با سنگ نمک با خطراتی مانند تحریک، سوزش و درد و عفونت همراه است.



4. سنگ نمک به سطوح و محیط های اطراف آسیب می رساند



ممکن است سنگ نمک پس از ذوب شدن یخ جاده ها، به آسفالت، پیاده روها و سایر سطوح آسیب دائمی وارد کند. توصیه می شود از سنگ نمک روی سطح گیاهان استفاده نکنید زیرا در اثر واکنش با رطوبت، ساختار اسیدی پیدا می کند و ممکن است گیاهان را بسوزاند. اگر سنگ نمک در آب ریخته شود، می تواند به حیات موجودات دریایی آسیب برساند.



طبق یک مطالعه در دانشگاه هاوایی، سدیم کلرید می تواند باعث خوردگی ساختار وسایل نقلیه موتوری، وسایل نقلیه تفریحی و سطوح فلزی شود. هم چنین در ابتلا به بیماری های شدید مانند فشار خون بالا و سرطان موثر است.



سوالات متداول در زمینه ویژگی ها و مزایای سنگ نمک



در این بخش می توانید پاسخ برخی از سوالات ذهنی خود در مورد مزایای سنگ نمک را بیابید.



1. آیا مصرف سنگ نمک برای سلامتی مفید است؟



بله، مزایای سنگ نمک ثابت شده است. نمک هیمالیا تمام مواد معدنی مورد نیاز را تامین می کند و عملکرد سیستم ایمنی بدن را به شدت بهبود می بخشد. مشخص شده است که نمک صورتی قدرت مبارزه با باکتری های مضر را دارد و به پیشگیری از بروز بیماری های مختلف به خصوص مشکلات تنفسی و فشار خون کمک می کند.



2. آیا می توانیم هر روز سنگ نمک بخوریم؟



بله، در واقع شما برای حفظ سلامتی خود باید هر روز از مزایای سنگ نمک بهره مند شوید. مشخص شده است که سنگ نمک به هضم بهتر، جذب مواد معدنی توسط بدن و بهبود متابولیسم کمک می کند. مصرف روزانه سنگ نمک حتی در حفظ میزان متعادل pH بدن، بهبود گردش خون و دفع مواد سمی از بدن نیز موثر است.



3. از میان نمک معمولی و سنگ نمک، کدام نمک سالم ترین است؟



اصولا سالم ترین نمک محصولی است که شکل طبیعی خود را حفظ کرده باشد، به میزان خیلی کم فرآوری شده باشد و بدون مواد نگهدارنده باشد. به همین دلیل، در حال حاضر سنگ نمک یا همان سنگ صورتی هیمالیا نوع بهتری نسبت به نمک سفید معمولی در نظر گرفته می شود. توصیه می کنیم برای تهیه انواع غذا به جای نمک معمولی از مزایای سنگ نمک بهره مند شوید.



4. آیا سنگ صورتی هیمالیا حاوی ید است؟



اگرچه ممکن است ید در نمک صورتی هیمالیا به مقدار زیاد یافت نشود، اما به طور طبیعی در آن وجود دارد. با توجه به اینکه تامین ید کافی برای حمایت از عملکرد و سلامت غدد تیروئید لازم است، افرادی که دچار کمبود ید هستند، بهتر است به جای نمک صورتی هیمالیا از انواع دیگر نمک استفاده کنند یا این ماده مغذی را از منابع غذایی حاوی ید تامین کنند. البته مصرف مکمل ید تحت نظر پزشک نیز توصیه می شود.



سخن آخر



با توجه به مزایای سنگ نمک و معایب قابل کنترل آن، توصیه می کنیم از امروز این نمک طبیعی را جایگزین نمک تصفیه شده معمولی کنید. مطمانا بعد از گذشت مدتی متوجه تغییرات ناشی از آن در بدن خود خواهید شد. البته مشورت با پزشک متخصص یا کارشناس تغذیه می تواند اطلاعات دقیق تری در مورد مزایای سنگ نمک در اختیار شما بگذارد.